Guatemala: halfweg en mooi, maar geen natuurhoogtepunten

31 maart 2013 - Quetzaltenango, Guatemala

Ondertussen ben ik in Languin, waar een reisachtig grottencomplex wordt bewoond door duizenden vleermuizen die ik gisteren heb zien uitvliegen. Morgen bezoek ik nog het nabijgelegen Semuc Champey, ook een prachtige kartsformatie in een wondermooie omgeving. Ondertussen al wat afgereisd. Na Antigua naar het mooie Lago Atitlan, maar voor mij toch niet het mooiste meer van de wereld... geen dieren en toch al wat aangetast door toerisme. Heb er een spannende kajaktocht gedaan, 26 km (13 heen en terug tot 4 km van de oever) en dit met een gelukkig redelijk goeie (de enige volgens mij) eenpersoonskajak. Het werd vooral spannend als de wind kwam opsteken (uiteraard tegenwind) met klein schuimkopjes en ik toch wel wat water heb binnengekregen, het had niet te lang meer mogen duren en gelukkig kan ik kajakken.. Dan naar Quetzaltenango waar gezien er geen groepen waren ik alleen een nachtwandeling heb gedaan (was bijna volle maan) richting vulkaan Santa Maria van waar je tijdens de nacht de actieve lager gesitueerde vulkaan Sanguinita kan zien met lava en af en toe reusachtige gasontploffingen (indrukwekkend en spectaculair). De groepjes jongeren die een maand geleden nog toeristen hadden overvallen en hun gidsen (die waren hun verrekijkers kwijt), waren vervangen door groepjes schoolgaande jeugd en kromgewerkte Maya's. Het was hier Semana Santa en dus geen school de week voor Paaszondag en vele lokale toeristen. Via een omweg doorheen spektaculair berglandschap naar Lago Lachua, een meer gevormd door een meteoorinslag en een prachtig oerwoud, maar gezien de vele 'aanwezigen' was er zelfs geen eekhoorn in de directe omgeving te bespeuren. Toch de moeite want je kan zwemmen in het meer en dit zit vol kleurrijke vissen (miniversie van Malawi-lake). Daarna toch beslist om nog eens een quetzalvogel proberen te zien, maar ietswat teleurgesteld na een opnieuw vruchteloze poging. Na het NP los Quetzales, de Quetzaltrail, nu ook het Biotopo de Quetzal zonder het beestje gezien te hebben...

Voila dit was het zowat en dus ondertussen al wat weg van de Atlantische kust en richting Caraibische kust, maar dat is toch nog voor binnen een aantal weken...