Mexico: mooi, toeristisch en ik moet me haasten

5 mei 2013 - Tehuantepec, Mexico

Beste lezertjes,

Vermoedelijk een van de laatste reisverslagen. Ondertussen ben ik een eindje opgeschoten en dit moest wel om toch op tijd in Mexico City te geraken. De afstanden zijn hier iets groter in dit enorme land... Ik kan dus enkel de 'grotere' bezienswaardigheden zien en heb wat minder tijd om op zijn Edwins wat te snuisteren in kleinere, minder bekende gebiedjes, maar heb toch nog mijn best gedaan...

Sian Ka'an biosphere Reserve was mooi, maar het was toch een lange rit, 2 X 60 km met een Mexicofiets op grotendeels onverharde wegenis (waarom moet ik ook altijd naar het verste puntje willen : ) Dus de volgende dag zitvlakpijn in ruil voor wat snorkelwerk (redelijk), enkel vogels en mooie duin- en zeelandschappen ('t zijn de Caraiben natuurlijk). De dag nadien een druk programma als volgt: zwemmen tussen de zeeschildpadden net buiten Tulum (gewoon zwembroek aandoen en wat zoeken), de Tulumruines bezoeken en dan de cenote Grande (een kalksteenondergrondse waterpartij), dus ... geslaagde dag. Dan naar het toeristencentrum van Mexico: Cancun. En de zee en het strand zijn er inderdaad zoals in de boekskes: azuurblauw en Dashwit. Heb het toch 45 minuten vol gehouden op het strand. Meer spek voor mijn bek zou het Biosphere Reserve Rio Lagartos moeten zijn en dat was inderdaad dik in orde: rust, net op tijd voor de eerste aangekomen flamingo's, met een boottochtje door de mangroven, een wandeling naar de zoutontginningslagunes en een zwemke alleen in de Baai van Mexico (gedaan met Caraiben) en geen mens te zien op de eerstvolgende 20 km's strand... Dan richting Palenque in twee etappes, namelijk via Merida (en nog onderweg Chichen Itza Mayaruines bezocht) en Campeche. Zeker Merida was een echte grootstad en hectische stadsdrukte was lang geleden voor mij. Palenque was ok: mooie ruines in een natuurlijke omgeving en met wat moeite (door een privaat grasland, maar met 'toestemming' nadat ik wel al aan het stappen was...) howlermonkey gezien en een flits van een toekan... Dan via Aqua Azul, inderdaad azuurblauw water, met opnieuw prachtige watervallen naar San Cristobal de las Casas, Chiapas. Was wel mijn ding, een sfeertje van revolutie, jonge alternatieve mensen en dan gemixed met die Maya's die hun waar verkopen. Daar had ik wel nog enkele dagen kunnen blijven hangen. Heb er wel een rustdagje genomen en een uitstapje naar de mooie canon de la Sumidero: mooi maar veel te toeristisch voor mij. We hebben de 'beloofde' krokodil en spidermonkey gezien maar vanuit een speedboot is dat toch minder 'echt'... En vandaag tot in Tehualtepeque, vermoedelijk ook nooit van gehoord, ikke ook niet. Men had mij gezegd dat je er niet kon geraken met openbaar vervoer in een dag zonder de nachtbus te nemen. Ik ben er wel voor om 5 uur opgestaan en inderdaad 't was niet eenvoudig, maar na 6 overstappen en 10 uur later was ik de 'geplande' 300 km verder, samen met leuke ontmoetingen en ver weg van enig toerist (die zitten nu op de nachtbus, hier is het 21h) en zien dus niets van het mooie landschap, het enorme windmolenpark en missen de gesprekken met de lokalen die ook tijdens de dag de bus en gedeelde taxi's nemen...

Morgen naar Puerto Escondido, opnieuw aan de Pacific (die wou ik nog een laatste keer zien) en dit in twee etappes... Het gaat dus vooruit hier in Mexico.