Belize, bijna 1 brok natuur

22 april 2013 - Cancún, Mexico

Jup iedereen,

Gisteren aangekomen in Mexico, laatste land, wat wil zeggen dan Belize voorbij is. Ben er iets langer blijven hangen wegens... overvloed aan natuurschoon.

Mijn tweede dag Belize al richting Pine Mountain Ridge Forest Reserve (ja het was in het Engels daar in Belize), volgens de boekskes onmogelijk zonder georganiseerde tour of eigen wagen te bezoeken, maar er bestaat nog zoiets als stappen en een duim... en had weer chance. Net aan de ingang een rit naar de enorme waterval en afgezet aan de camping, wat moet een mens meer hebben. Dan nog wat gewandeld ondermeer naar enkele grotten. De volgende dag was de enige redelijke mogelijkheid om het park uit te geraken hopen dat de houtkapperstruck me mee zou nemen (kan tellen als milieuactivist om die gekapte enorme boomstammem te zien liggen op de truck, Mahonyhout yes) en ja hoor, was wel om 5h30 dat deze truck passeert dus ikke op om 4h in de nacht om er zeker te staan wandelen/duimen. En vroege uurtjes zouden volgen de volgende dagen... Enige minpunt is dat ik feitelijk geen dieren heb gezien. Daarna vlot tot aan het Blue Hole NP, zo mooi dat ik er ook heb overnacht en veel gewandeld. En dan eindelijk de Caraibische zee in op naar de vissen, koralen en riffen. Eerste bestemming was Caye Tobacco en vanaf het 2 ha grote paradijslijke eilandje kon je naar een prachtig koraal zwemmen, maar ook vanaf de steigers kon je fluokleurige vissen en meer zien. Daarna opnieuw landinwaarts naar het Cockscomb Wildlife Refuge, de plaats met het hoogst aantal jaguars ter wereld en je mag er vrij nachtwandelingen doen. Dit moet je mij geen twee keer zeggen, dus heb ik bijna twee dagen gewandeld, de eerste nacht zelfs van 2h30 tot 8h30 in de ochtend: geen katten gezien (wel met grote waarschijnlijkheid een redelijk recent spoor van jaguar), maar wel veel ander lief wild zoals een kleine miereneter (ook bijna onmogelijk om tegen te komen in dat enorme woud), opossums, kinkajou, vosjes en veel slangen. Na twee overnachtingen in mijn tentje redelijk moe op naar de ... Belize-Zoo. Daar zou ik dan wel mijn poezen niet kunnen mislopen en gelukkig is deze zoo prachtig ingericht met dieren in hun natuurlijke habitat (en dus ook nog niet zo eenvoudig om ze allemaal te zien). Als je die beesten ziet, goeie camouflage, enkel snoezen tijdens de dag als activiteit, dus onbeweeglijk en op hun hoede in de nacht, moet je dus onwaarschijnlijk veel geluk hebben om ze te zien, maar om de twee tot drie weken werden in Cockscomb toch waarnemingen gedaan van een kat... Na dit landelijk avontuur opnieuw het water op. Caye Caulker was al redelijk toeristisch (heb er een kanotochtje gedaan langs de mangroven). Gezien je van daaruit geen halve dag-tour kon doen naar Hon Chan Marine Reserve ben  ik de volgende dag direct doorgevaren naar San Pedro, het toeristenparadijs van Belize met resorts zo ver je kan lopen en wandelen, maar wel de plaats van waaruit je dus op 15 minuten boottijd kunt snorkelen tussen de zeeschildpadden (6 gezien!), haaien (slechts van op afstand) en spotted eagle rey, naast de massa's kleurrijke grote en kleinere vissen tussen de koralen. Vanuit San Pedro direct naar Chetumal Mexico en naar Tulum, waar ik nu ben gestrand. Deze ochtend nog opnieuw naar het rif gezwommen (toch een 15-tal minuten enkele zwembeurt), om ook nu de prachtige onderwaterwereld te bekijken doorheen mijn zwembrilletje... en de verbaasde duikers die met de boot afkomen. Morgen Sian Kaan Biosphere Reservaat bezoeken met de ... fiets. Nog steeds benieuwd wat de volgende dag zal brengen, ende realiteit is dat er nog 3 weekjes resten...