Costa Rica eindigen met veel natuur en insektenbeten

26 februari 2013 - Granada, Nicaragua

Ondertussen in Nicaragua, maar voor ik de grens overstak en nadat Fangio terug naar Belgenland vloog, heb ik nog drie nationale parken in Costa Rica bezocht. Het waren 6 opeenvolgende nachten in mijn bivaktentje, waarvan 3 officieel in een nationaal park en de rest er euhh net buiten in de bosjes... Eerst Playa Grande, wachtend op een Leatherback die niet kwam (er zijn nog 2000 eierleggende vrouwtjes in de wereld bekend, 30 000 waren het er nog 20 jaar geleden... en het was feitelijk al eind seizoen). Maar dus een schattig klein Olive Ridleyschildpadje net voor het vallen van de avond (was bijna gekeerd op het strand) maakte de trip dus een uniek natuurmoment. Daarna naar Rincon de la Vieja NP met prachtige bossen en actieve vulkaan (naar de top mocht niet want verhoogde activiteit, dus tegengestelde van vulkaan Arenal...), maar wel beneden enkele kokende modderbaden en kleine dampende vulkaantjes gezien, samen met veel bijtende insekten... apen, toekans en andere vogels. Daarna van deze vochtige bossen naar het kurkdroge dry tropical forest van NP Santa Rosa in het droge seizoen. Ook hier apen en voor het eerst hertachtigen en prachtige omgeving (ondermeer strand). Het was wel telkens wat stappen (10 tot 15 km met rugzak) om deze parken zonder eigen vervoer te bereiken, maar het was echt wel de moeite geweest.

1. Bert D'harte:
    27 februari 2013
    Beste Edwin,
    Ik moet zeggen dat het allemaal - bekeken vanuit mijn eigen dagelijkse -werk - realiteit een beetje onwezenlijk overkomt.
    Het is toch nog wat anders dan naar een natuurfilmke te kijken, te weten dat iemand ondloopt die je kent.Die zijn tentje maar neerpoot op allerlei ongure plaatsen en blijkbaar in alles wat op water lijkt springt...
    Het ziet er gewoon buitenaards wonderbaarlijk uit.
    Nu, geniet er van en wees voorzichtig met al die stekende beesten...
    Vriendelijke groet,
    Bert
  2. Edwin:
    28 februari 2013
    Bert,
    niet overdrijven he, maar het is bij momenten effectief wonderbaarlijk mooi, maar dit zijn meestal dus de ietswat afgelegen plaatsen waar minder mensen wonen of komen. Het is dus op onze planeet of natuur of mensen... en de combinatie van de twee is een zeer moeilijke combinatie.