Capitol Reef, Canyonlands, Arches NP´s en alles er tussen

30 mei 2023 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Na nog een douche in de ochtend gezwind vertrokken uit BryceNP. Het was opnieuw een mooie rit met vele variaties op woestijnlandschappen. Na een lekkere burger onderweg uiteindelijk geëindigd op een heuvel met fantastisch uitzicht. De volgende dag nog meer variatie, met ondermeer een rivierbedding en de klim over Boulder Mountain. Dit laatste (pas 9600 feet hoog) bereikt na 4 uur tot aan sneeuwgrens. Nog naar beneden tot aan rand van het national Forest om er te overnachten, al dichtbij Capitol ReefNP. De highway doorsnijdt het park en zichten opnieuw ongelooflijk. Parkbezoek met een wandeling in een canyon en dan nog tot laat doorgereden tot een soort heuvelgebied met enkel grijze tinten zo ver je kon zien. Volgende dag een serieuze lap op gegeven: 170 km gereden door woestijn (die door regen wel mooi groen en met bloemen staat), voorbij Green River. Daar kon ik gelukkig nog wat bevoorraden. Uiteindelijk nog een mooie kampplaats bereikt en er lag nog brandhout, zalig. Dan naar CanyonlandsNP waar een kampeerzone is first come first served. Het was echter klimwerk dus toen ik er aankwam was alles net volzet. Maar ik vroeg aan een koppel of ik mijn klein bivouactentje mocht bijzetten en het mocht. Het bleken supervriendelijk Nederlanders te zijn. Zo kon ik dus een dag langer in het park verblijven en zonder bagage nog de zaken bezoeken. Het fietsen was op automatische piloot, want uiteindelijk is zo´n park gigantisch en moet je dus enkele keren zo´n 10km heen en terug (met de auto geen afstand maar met de fiets telt dit alles op). Volgende dag een rustdag, ik zou hoog op het plateau blijven. Uiteindelijk toch opnieuw 54km... en eerst in de ochtend afscheid van Albert, Marjolein en de twee jonge kindjes (nogmaals bedankt!). Volgende dag zou ik ArchesNP bezoeken en vroeg opstaan om er vroeg te zijn. Maar bleek toch ook nog 30km en park zelf was ook op zijn minst 'heuvelachtig´. Hier kon ik gelukkig ook mijn bagage achterlaten in het Vistor Centre. Vriendelijke onthaalrangers, maar het is wel na aarzelen met 4 personen dat ze besluiten dat er geen instructies zijn voor bagage en dat het dan dus alvast niet ´tegen´ een regeltje ingaat. Hierdoor kon ik uiteraard iets sneller rijden en heb zo het maximaal gehaald uit dit prachtige park. Ik had me voor 2 nachten een hostelbed gereserveerd. Net toen ik opnieuw vertrok uit het Visitor Centre platte band (nr 5). Wat oppompen en wandelen tot aan Moab 4 miles, het stadje naast het park. De eerste 2 fietswinkels hadden alvast geen goeie achterband. GSM ook net plat dus de hostel met wat moeite gevonden, was er al eerst voorbij gesukkeld. Ik kwam dus afgepeigerd aan, maar de receptieman Charlie is super. Alles komt wel goed en een douche na 6 dagen was al de helft van het verschil. Ik zou de volgende ochtend zoeken naar een andere fietszaak en direct ook ketting laten vervangen. Was er toch niet helemaal gerust in en boekte nog een extra nacht hier in wat blijkt een superleuk authentiek hostel Lazy Lizard te zijn (die ik dus toevallig pas in Canyonlands had opgemerkt in een boekje, niet op booking.com.com, niet in Lonely Planet en ik daar even wifiverbinding had, geluk en pech liggen soms dicht bij elkaar). Vierde fietszaak was prijs (een Swalbeband 35 mm, ik had 37 mm dus op 2 mm komt het niet). Daar wel niet de goeie ketting, dus met band terug naar fietswinkel drie en na een uurtje wachten in het park alles ok. Hier zit ik dan, de extra rustdag was ook wel nodig. Vandaag nog wat in het stadje en directe buurt rondrijden. De was is ook al gedaan, dus morgenvroeg kan ik als nieuw opnieuw vertrekken. Ik zit ondertussen net iets verder dan een derde van de reis. Ongelooflijk wat ik al heb gezien en beleefd op de twee maanden.