Grand Canyon wawww

15 mei 2023 - Grand Canyon Village, Arizona, Verenigde Staten

We vertrekken straks al weer vanuit dit overweldigend park. Het waren drie dagen rijden om er te geraken. De eerste dag was de weg echter zo gevaarlijk (geen shoulder, pechstrook zoals ze hier zeggen) dat ik voor de eerste keer gevraagd heb om een lift. Een groep met 4X4 auto's die All Terain Vehicle (ATV) wagentjes mee voort trokken (van die buggy's) hadden me gezien en vonden het een wijze beslissing en namen me mee voor zo'n 60 km. Zij moesten dan de ander richting uit en nadien was er bijna geen verkeer meer en was het zalig: weidse zichten, doorheen dennenbos en dan de Vermillion Cliffs, een van de mooiste fietsdagen (muv de eerste 20 km...). In totaal reed ik 128 km, dus met die 60 erbij was ik al een goed stuk opgeschoten. De tweede dag toch nog 40 km voor ik opnieuw een minder leuke 90 km highway voor me had. Na 6 uur eindelijk de afslag naar Grand Canyon NP en me een leuk slaapplaatsje gezocht. Dan vroeg op en bergop richting het park. De eerste zichten van de canyon waren dus adembenemend, qua landschap toch van het mooiste wat ik ooit zag. Ik had drie nachten geboekt, maar wel op drie verschillende kampplaatsen, dus ideaal was het opnieuw niet maar ik had het er voor over. Later bleek dat je er als fietser en wandelaar (dus zonder auto) altijd een plaats kan krijgen, dus verplaatsen was eigenlijk niet nodig geweest. Ik bleef er nog een dag langer. Daarom ben ik nu ook na een maand nog eens op een klavier aan het tikken (in de lokale bib). Douchen, eten, water, kleren wassen op de eerste dag. De tweede dag de wandeling naar de Coloradorivier naar beneden (zo'n 1500 m). Het werd afgeraden om de tocht in 1 dag te doen, maar ik ben om 3h opgestaan, om 5 h stond ik aan begin van de trail en het viel wel mee. Het is hier ook natuurlijk nog geen zomer, dus de hitte was ok. Zelfs op het einde een regenbui. Uiteindelijk was ik om 16h30 opnieuw boven, na 11h30 wandelen (da's natuurlijk wel lang...). Gisteren een rustdag (ik voel mijn kuiten wel wat) en dus vandaag nu over een uurtje helemaal terug richting Zion om dan door te rijden naar het volgende NP, Bryce NP. Ik ontzie die highway wel, maar we zien morgen wel, want wil vanavond zo dicht mogelijk bij die weg geraken en morgenochtend nog eens proberen om een lift te versieren...