Honduras is gepasseerd

20 maart 2013 - Antigua, Guatemala

Al in Guatemala, Antigua, opnieuw een toeristisch pareltje en werelderfgoed, maar hier zijn de oude koloniale kerken en kloosters verworden tot mooie ruines na een enorme aardbeving in de 18de eeuw. Voor Honduras binnen te trekken was het nog de bedoeling om de actieve vulkaan Telica te beklimmen en lava te zien, wel dit is gelukt na wat aanwijzingen, tja. Alleen in mijn tentje bovenaan de krater op enkele honderden meters van de kolkende lava, die je enkel kan zien vanaf de boord van de krater en in het donker: spannend. Dan nog een leuk stadje Telica met kleine natuurwandeling en vervolgens Honduras binnen. Zonder probleem grens over en doorheen Tegucigalpa tot in Siguatepeque, dat was een grote stap voorwaarts, westwaarts... Dan naar La Esperanza met mijn eerste Honduraswandeling alleen in de heuvels op zoek naar gaten in de grond. Opnieuw na aanwijzingen de gaten gevonden (niemand weet wat ze zijn: 10 tot 20 m diep bovenaan de berg en diameter van 1 tot anderhalve meter...) en niets dan vriendelijke glimlachende mensen. Dan naar Gracias waar ik opnieuw na een soloklim het hoogste punt van Honuras 2850 of zo heb beklommem doorheen het NP Montanan de Celaque: prachtig regenwoud bovenaan maar jammer genoeg geen dieren op enkele vogels en een eekhoorn na... Dan naar de Mayasite Copan. Samen met de wondermooie omgeving was dit aantrekkelijker om te bezoeken dan ik dacht. Misschien de vele vogels, ondermeer ara's die het geheel voor mij echt wel de moeite deden vinden en afgerond met een kleine wandeling in de heuvels. Dat was dan ook het laatste in Honduras en zelf heb ik dus van enig onveiligheid niets gemerkt, alhoewel ik thv de busterminals in Tegucigalpa nu ook niet na donker zou willen rondlopen.
Nu dus Guatemala waar in vele plaatsen toch ook alleen wandelen wordt afgeraden. Ik moet dus nog wat uitzoeken wat ik hier wil doen, maar zou misschien toch enkele georganiseerde tochten doen die je alleen toch niet zelf kunt organiseren. We zien wel, maar als alles is zoals Antigua dan belooft dit opnieuw mooi te worden.

1. Hans:
    26 maart 2013
    Hey Edwin,
    Als je terug bent moeten we wel eens klappen. Serieus mooie plaatsen en foto's. Hou het veilig en doe je ding! Gr