Yosemite en Sequoia Kings Canyon NP´s

15 april 2023 - Three Rivers, California, Verenigde Staten

Vandaag was een zeer mooie dag, maar kom dan ook net uit het Paradise Creek Trail in de foothills van Sequoia NP. Dus laag, maar ben eerder wel hoog in de bergen geweest. Een van de redenen waarom ik zo pas rond april vertrok was dat het hier in de Sierra Nevada nog volledig toe kan zijn wegens sneeuw. En ze hebben er veel gekregen dit jaar. Na Pinnacles drie dagen fietsen naar het eerste van de drie parken Yosemite. Deels langs kalme wegen en een autostrade (gelukkig voor mij deels file door werken), met op laatste wat hagel geraakt tot aan Madeiros campground bij San Luis Reservoir, een gigantisch kunstmatig meer. Daar stond ik met mijn minitentje naast een supergrote campervan en ik mocht even binnen voor een overheerlijke soep. Die campers zijn gigantisch, met haardvuur! Volgende dag verder en opnieuw op een camping Lake McSwain Recreational Area. De volgende dag ben ik net nog niet in Yosemite Valley geraakt en vroeg of ik mocht kamperen in tuin van een superleuk boshuis en het mocht. Ik en Jack de eigenaar werden er warempel sentimenteel van toen ik de volgende ochtend na ontbijt (muesli met appelmoes, echt lekker) vertrok. Yosemite was echt wel mooi. Thv de camping sneeuw min of meer weggesmolten en ik de volgende dag een bergwandeling net te doen (op trailloopschoenen want mijn goeie bergschoenen heb ik niet mee, bagagekeuzes...). Maar met wandelstok ging het net. De volgende dag dan opnieuw naar beneden langs de zuidelijke toegangsweg en de reuzesequoia´s bezocht. Grappig in mijn fietsbroekje ploeteren door de sneeuw. Net voor bosreservaat uit wild gekampeerd. Dan verder naar beneden en via Fresno (buitenwijken) richting King Canyon NP. Net achter Fresno lag nog een meer Millerton Lake en daar geslapen. Ik was doodop want de camping meer beneden was dicht wegens overstroomd dus moest nog wat klimmen. Ipv zo rond 15h te stoppen was ik na eerst verkeerde kampplaats toebedeeld gekregen te hebben ook nog niet werkende douche moeten melden (dus twee keer naar receptie op 2 km van eigenlijke kampplaats). Uiteindelijk ok, maar  nog nachtlawaai tot 3h s nachts (fan van mexicaanse muziek en tequila vermoedelijk...). De volgende dag zou wel eens een vd zwaarste worden van de reis, eerst nog 75km plat en dan 35 naar boven. Ben uiteindelijk net niet aan NP geraakt, maar het vrij kamperen was zeer mooi. De volgende dag dus volledig boven, maar nog meters sneeuw. Sowieso was de hoge weg nar Sequia NP nog gesloten  dus ik moest sowieso opnieuw naar beneden  maar gelukkig via andere weg (was wel gesloten maar er kwamen toch auto´s van beneden  dus fiets moest wel lukken). Boven die nacht wel wild gekampeerd want camping aan 30 euro was toch gewoon ook een sneeuwvlakte met de banken nog 2 m onder de sneeuw. De volgende dag dus naar beneden en geslapen in weide van Jesse een vriendelijke rancher. Hij beweerde dat de 6 stieren in die weide geen probleem waren,ook de 5 honden niet... En nu dus ondertussen een bezoek aan laagste deel van Sequioa NP. Zelfs laag zijn stukken wegenis weggespoeld, iedereen langs de rivier is aan het heropbouwen. Morgen begint de lange tocht (meer dan 400 km) richting LA. Ik zit al ruim boven mijn eerste 1000 km, dus het zal na twee rustigere dagen opnieuw aantikken...