Mesa Verde NP en eindelijk de Rocky´s

6 juni 2023 - Silverton, Colorado, Verenigde Staten

Tijdens mijn extra rustdag in Moab een kleine wandeling gedaan in een canyon. Het was een leuke wandeling met vele oversteekjes van de ´creek´ tot aan een ´arch´. Het feit dat ik nog eens een slang(etje) zag (dieren in ´t algemeen) maken een wandeling altijd meer af. Dan afscheidsavond van de Lazy Lizard. De volgende dag ging wat moeizamer (door het bier of icecream, wie zal het zeggen), maar ben toch voorbij Montecello geraakt en dat was grotendeels omhoog. Geslapen in een klein dorpje op het speelpleintje over de kerk Church of Jesus Christ and Latter-Day Saints. Nadat ik vroeg of in in tuin kon slapen, mocht het dus daar. Nadat ik al tanden had gepoetst, brachtten ze me nog eten (varkensvlees, nootjes en water). Zeer vriendelijke christelijke gemeenschap van landbouwers die graan telen zonder pesticiden dan nog! De volgende ochtend verder en grens van de staat Colorado over ( na California, Nevada  Arizona en Utah dus nr 5). Utah bezoeken en de parken kon eigenlijk enkel maar met eigen vervoer, lees ´met een auto´ volgens de Lonely Planet  dus we deden het dus maar! Nog doorgereden tot in het Mesa Verda NP om er twee nachten op de camping te verblijven. De bezoekdag aan het park bleek toch weer een zware fietsdag, maar wel mooi. Jammer dat ik geen cliff dwellings kon bezoeken. Deze oude nederzettingen onder een klif waren te reserveren en eentje was dicht wegens vallende stenen.  Dan verder en via Durango (zeer progressieve stad waar net recreatief wildwatervaren op de rivier en fietstochten werden georganiseerd) de Rocky Mountains in. Al wat hoogte gewonnen, want de volgende dag moest ik twee passen van meer dan 10000 voet over om in Silverton te geraken. Dit ging al bij al vlot: traag (soms aan 5 km per uur op de steilste stukken) maar gestaag. Hier dus wel mooi en mijn echte habitat, de bergen. Beslist om er mijn rustdag te nemen en alhoewel ik gisteren nog verder had gekund, voel ik nu wel dat na 5 dagen fietsen eens rusten gewoon moet ingelast worden en de uiteindelijke eindmeet ( als ik die haal) is nog ver. Oh ja, ik passeerde mijn 5000ste km en ik zag hier al twee elanden (zuidelijkste habitatgrens, ´t zijn hier dan ook de meest zuidelijke bergen van de Rocky Mountains...).