Omhoog en naar beneden, de bergen in Colorado

13 juni 2023 - Salida, Colorado, Verenigde Staten

Mijn wekelijkse rustdag en nog eens in een hostel en dus bed, kwam nog extra goed uit. Het moet zo de regenachtigste dag van de fietsreis tot nu zijn geweest. Gisteren aangekomen in Salida, een aangenaam stadje, maar hiervoor moest ik dus enkele bergjes over. Vanuit Silverton vroeg vertrokken op naar de RedMountain pas, 11020 voet en stijl met een spectaculaire afdaling (de milion dollar road omdat ze indertijd door de moeilijke bouwomstandigheden - lees steile ravijnen  - veel geld heeft gekost). Toch net energie over om nog door te rijden tot net voor het Black Canyon of the Gunnison NP. Alle te reserveren kampplaatsen zijn uiteraard volgeboekt, maar ik zou zo misschien een first Come first serve plaatsje kunnen bemachtigen. En ja de volgende ochtend een plaats waar ik twee nachten zou verblijven. De eerste dag rustig aan met wat uitkijkpunten van de diepe canyon. Ik werd uitgenodigd door de buren voor ´dinner´ bij het kampvuur. Het was een zeer leuke avond en hier moet ik gewoon vertellen dat hun oudste zoon Tyler de allertofste jongen is die ik al ontmoette op mijn reizen. Hij maakte voor mij een fiets-snackpakketje voor de volgende dagen. Zo attent en lief en dat voor een achtjarige! Ik zou de volgende ochtend vroeg opstaan om met mijn fiets naar de rivier te rijden om er hopelijk wat dieren te zien. Het was enorm stijl (zonder bagage maar net te doen), mooi maar geen dieren gezien. Toen ik terugkwam zat er nog een tekening in de ´bearlocker´ (Jason, Carine, Tyler en Liam, the little brother thanx!!). De volgende dag richting Great Sand Dunes NP. Daar ben ik dus nog niet. Een eerste aangename rit (wel met twee ´summits´ van ´slechts´ zo´n 2500 m hoog en geslapen langs een kunstmatig meer (afgedamde Gunnisonrivier). Die nacht nog magisch moment om 1h30 met een grote Elk (hertachtige) die langs het water en mijn tentje doorliep met een achtergrond van meer en bergen en dit bij halfvolle maan bij heldere hemel en dus sterren en melkweg,waw daarvoor doen we het! Volgende dag verder en ik moest nog een zekere Monarch Pas over, 11200 voet en hoogste punt tot nu. Ben het bos ingedoken net voor de top. Volgende ochtend de pas over bij heldere hemel. Beklom er nog een plaatselijk bergtopje van waaruit je dus mooie vergezichten had (12003 voet hoog) en dan naar beneden tot hier in Salida voor douche, was, zelf koken, bed en dit reisverslag...