Outer Reef en Wet Tropic Forest werelderfgoednatuur

26 juni 2018 - Cairns, Australië

Hey,
Na wat tereurstellende dagen wat diertjes spotten betrof in de trip tussen Cooktown en Cairns, waren het nu wel topdagen. Gezien er effectief een iets betere dag was voorspeld, heb ik dus mijn tweede georganiseerde `tour` van deze reis gedaan (na de walvistocht in Nieuw-Zeeland) en dit dus naar het Outer Barrier Reef. De twee locaties waren effectief wel opnieuw net iets anders dan wat ik tot nu heb gezien. Toch wat koralen die afgestorven zijn, maar veel vissen en veel iets grotere. En ik heb Nemo (een clownvisje) gezien. Moest er wel 4 m voor naar beneden duiken, na aanduiden van een snorkelbegeleidster. Ook opnieuw een haai (een witpunt deze keer) en op `t laatste nog een zeeschildpad. Ben dus blij dat ik deze tour alsnog heb gedaan en nu weet ik ook dat wat ik eerder zag (alle snorkellocaties tijdens de zeiltocht) toch ook zeer diverse en soms echt zeer unieke lokaties waren. Bij deze is het Great Barrier Reef dus definitief een afgesloten hoofdstuk en dus veel meer dan ik ooit had gehoopt. En dan verder naar Tableland Mountains. Hier kan je veel zeer zeldzame beestjes zien, maar allemaal uiteraard niet gegarandeerd en op verschillende locaties/parken. Dus veel getwijfel hoe ik het zou aanpakken, maar het was een succesverhaal... De eerste nacht naar Hypipamee NP (waar er eigenlijk geen officiele kampeermogelijkheden zijn) en na opzetten tentje (goed weggedoken in het bos) en veel gewandel om 17h45, net voor volledige duisternis toch nog een tree-kangooroo gezien, dus onwaarschijnlijk. En deze fantastisch dag was nog niet voorbij want waar ik een nachtwandeling plande kwam een busje scholieren toe, met ... een beestjesspecialist. Eerst was de man wat argwanend (waar slaap jij? euhh in het bos, maar niet hier want dat is niet toegelaten...), maar uiteindelijk mocht ik mee met de groep en we zagen nog een lemuroid ring-tailed possum (uiterst zeldzaam) en een leaf-tailed ghecko (bijna onmogelijk om te spotten...). De volgende ochtend nog via wat interessante kleinere bosstukken, aangekomen in Yungaburra en tijdens de middag in het passeren van een befaamde `creek` ook nog een vogelbekdier gezien (superschattig als ze zwemmen). Gisteren nog naar Crater Lakes NP en daar wel een zestal Musky rat-kangooroo`s gezien (enkele zeer duidelijk en niet in een flits zoals voorheen...). Bovenop dit alles zeer veel vogels en dit allemaal in een prachtige oerwoudomgeving. Het weer valt wel dik tegen, al 4de dag op rij regen (is de `wet` tropic, maar `t is wel droog seizoen...), geen slagregen maar in `t beste geval miezeren. Heb dan ook daarnet beslist om niet de hoogste top van Queensland te beklimmen (je zou toch niets zien in de dikke mist, en ondertussen heb ik al genoeg gezwoegd in de regen in het woud). Ik ga `op `t gemak` nog wat watervallen bezoeken en hopelijk in de nacht nog wat diertjes spotten, waarna ik richting Mission Beach verder trek, een laatste (maar grote) kans om een kasoeari te zien. Lukt dit, dan heb ik toch wel ook hier in Australie alles gezien van dieren wat ik hoopte te zien. Tot de volgende.

1. Geert en kathleen:
    1 juli 2018
    waw - wat een reis - en nu uitkijken naar de komst van thijs en annelies ??