Voorbij Denver

23 juni 2023 - Unincorporated, Colorado, Verenigde Staten

Hier zitten we dan, net voorbij Denver in Boulder, onder een afdak van de lodge te schrijven want het giet water. Dit is een speciaal moment want ik beschouwde Denver altijd als ´het keerpunt´ halfweg mijn reis. Op dit punt zou het nu ook normaal enkel nog noord en westwaarts gaan (ipv zig-zag op en neer). Ik zit nu ook noordelijker dan ik vertrok, 3 maanden geleden in San Francisco. Maar eerst moest ik nog naar één niet Rocky-Mountains NP  alhoewel.... Vertrokken uit Salida was mijn verwondering groot toen ik over de col heen was. Er was geen afdaling maar een ´woestijnplateau´ op 8000 voet hoogte. Wild gekampeerd en effectief ijs in de ochtend. De volgende ochtend arriveerde ik al bij het Great Sand Dunes NP. Ik besloot twee nachten te blijven op de camping net buiten het park (weinig andere keus, want in het park alles nog voor weken volgeboekt). Zo kon ik nog in de namiddag ´spelen´ in de duinen. Voor wie mij kent  betekent dit de hoogste duin opwandelen (toch weinig Amerikanen die dit doen, meeste nemen voldoening met een eerste heuvel...). Was wel speciaal, zeker met de dreigende donderwolken. En dan de volgende dag mijn plan: zo ver mogelijk met fiets en dan verder richting een ijsmeer hoog in de bergen. Vroeg vertrekken zodat ik misschien nog wat wilde dieren zou zien (=5h20). Dat fietsen bleek een maat voor niets, want de ´dirt road´ was te zanderig dus de fiets was meer een last en heb ik achtergelaten na 11 km. Verder te voet en dat bleek nog een heel eind, 16 km naar een col en dan nog de feitelijke klim van zo´n 6 km naar het meer. Ik moest 9 keer het riviertje over, waar bij 4 x de schoenen uit moesten (andere keren kon ik over omvergevallen bomen over geraken). De klim zelf was nog door enkele sneeuwvelden. Mijn keeruur was 11h maar ´t was uiteindelijk 13h toen ik rechtsomkeer maakte , dus het zou laat worden... Maar ik geef niet veel op en heb het meer dus bereikt. Onderweg ook berenpoten gezien die van de nacht ervoor moeten zijn geweest, maar geen beren. Ook beverdammen, maar geen bevers gezien. Na 44 km wandelen nog mijn fiets door het zand duwen en rijden met tientallen muggen rond me. Zwetend  zwoegend, maar ik had het toch weer gehaald en net voor duister dan toch nog een coyote gezien. Gelukkig was het een zeer mooie dag zonder regen. Sinds Mesa Verde, dus zo´n drie weken bijna, regent het wel bijna dagelijks. Maar valt toch mee omdat het ook bijna altijd opklaart tegen de avond. Muggen zijn ook een issue geworden, naast mieren. Moest ens plassen langs de weg en ben moeten lopen (fietsen dus ). Zelfs hoog in de bergen (Monarchpas waren muggen in het bos). Nu valt het hier wel mee. Vaarwel aan de duinen en nog eventjes zuidelijk om bergpas te bereiken. Eens de col over deed het raar om de vlakte te zien richting oosten en geen bergen meer. Het leek wel een beetje ´thuis´ alhoewel als je goed kijkt er wel cactussen tussen het gras staan... Nachtje wild kamperen en dan richting Pueblo waar ik heb geslapen in het Pueblo Lake State Parc, opnieuw afgedamde rivier. Mooi gebied en ik zag er dan eindelijk ook wasberen in levende lijve (en niet als verkeersslachtoffer in de goot). Om daar te geraken moest ik wel autostrade doen en dat was ook lang geleden. Ik zocht dus naar alternatief tot Colorado Springs en er was een weg... eerste 10 km asfalt en dan ai, grind. Maar het was de beste grindweg waar ik ooit over reed, zo´n 20 km verder. Dan een trail gevolgd, ook grotendeels onverhard en soms in zeer slechte staat. Waar slechts enkele tientallen cm oorspronkelijk verharding overbleef (en rest weg dieper was uitgespoeld door regen) ben ik even tegen de vlakte gegaan, gelukkig aan lage snelheid. Een keer omvervallen op 6000 km lijkt me een goeie balans nu halfweg. Is overigens en constante zo van die trails. Deze zijn er dus ook nabij Denver en hier in Boulder is het een en al fietspad! Maar eerst nog in Colorado Springs 2 dagen rust genomen, want na die bergwandeling en dan daarna 3 dagen afstanden van boven 100 km had ik dit weer nodig. Iedereen stelde dat Denver voor mij niet de moeite is. Mijn fiets was in Moab opgelapt, dus dat hoefde niet in Denver. In Colorado Springs ook mijn fiets laten checken (en is in prima staat), een nieuwe broek gekocht (jawel), en op de tweede rustdag Gardens of God bezocht (dat moest wel schoon zijn en het was ook wel een mooi gebied). Dan Denver voorbij geraken wat in 1 dag niet zou lukken. Dus verder gereden tot net ten zuiden, tot Castle Rock en geslapen in een hotel dan nog wel (was geleden van Las Vegas). Vandaag dan verder tot aan de meest zuidelijke ´Light Rail´ en dus die metro genomen tot in het centrum. Even piepen in het centrum en dan de metro tot meest noordelijke punt. Er was een bus naar Boulder maar dan staat de fiets zo in een rek vooraan en dat is toch niet ideaal voor de fiets. Uiteindelijk was het nog een leuke rit op vooral verharde trailpaden tot hier in Boulder. Wat ook tof is, dat is dat langsheen die paden ook wilde dieren te spotten zijn: eekhoorns vogels, maar nu ook al enkele weken dagelijks herten gezien. Vanaf morgen na 5 dagen binnen slapen, opnieuw de bergen in en het zou minder regenen. We zullen zien en ben zelf benieuwd naar wat ik nog te zien zal krijgen.