Rocky Mountains NP en al wat verder

30 juni 2023 - Riverside, Wyoming, Verenigde Staten

Hier zitten we dan schuilend onder een afdakje, maar wel van het gebouwtje van camping Lazy Acres in Riverside, een dorpje met 66 inwoners volgens het grensbord. Na Boulder in een lodge, na 6 dagen zonneschijn dus nog eens regen en opnieuw op mijn gemak (´t is dan ook een rustdag). De eerste dag na Boulder was een leuke fietstrip door de bergen en jawel, ik zag mijn eerste beer. Echt toeval want aangetrokken tot ander geluid en daar was bruintje aan het scharten achter een boom, tot hij me zag en het bos inliep (maar hij staat op foto). Die nacht wild gekampeerd en mijn eten deskundig in de boom gehangen... Volgende dag het NP in en alle campingplaatsen waren volzet zoals verwacht. Gezien er een weg doorliep van zo´n 40 miles zou ik wel een plaatsje vinden. Het was wel een pas over van 12108 voet, de hoogste geasfalteerde van Amerika. Een parkwachtster had me nog gezegd dat ik een kans had om Bighorn sheep te zien, maar dan moest ik opnieuw wat naar omlaag. Geaarzeld maar toch gedaan, en er zat een enorm eland in het water. Besloot om er te eten en dan nog even terug te kijken en jawel... een vrouwelijk Bighornsheep. Ik meldde het de parkwachters want dan zetten ze de weg af om geen aangereden schaapjes te hebben. Ik zat dus midden in de afgezette zone en er was een kleintje bij, fantastisch. En dan naar boven, want het was al wat laat. Viel nog dik tegen om een plaatsje te vinden om te slapen (open boomvrije zone in hoogste zone), maar ik zag nog Elk en Pika, een zeer moeilijk te vinden marmotje ( maar van totaal andere dierenfamilie). De volgende dag rustig naar beneden tot aan een camping en beslist om er een rustdag te nemen. Echter die tweede dag toch nog een wandeling van 22 km in het NP, en het was een zeer mooie. Dan verder en net als ik dacht dat het nu een beetje het zelfde zou blijven, nl ´rocky´ en naaldbos, bevindt er zich achter de pas een vallei met sagebush, lage struikjes. Daar toch een slaapplaats gevonden. Net toen ik me wou wassen, als het wat donkerder werd, kwamen ook de muggen met honderden. Gelukkig had ik zo´n netje gekocht om over je hoofd te trekken, nog getwijfeld (kost 15 euro), maar op dat moment zou ik er 200 euro voor over gehad hebben. Geen zonsondergang want snel in mijn tentje. De volgende ochtend net boven vriespunt dus geen muggen, maar wel huilende coyote, Pronghorn (zeer mooie hertachtigen) en prachtig landschap met bergen in de verte langs alle kanten. En nu dus op deze camping, Lazy zijnde alhoewel de was is gedaan en al een deel van mijn fiets is gekuist (tot het opnieuw begon te regenen). Heb hier op een 3D plannetje gezien dat ik nog een woestijnzone doormoet voor ik arriveer in het volgende NP Grand Teton, dus ´t is zeker niet allemaal bergen en bos...