kustnatuur en machtige berglandschappen

4 maart 2018 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Na Invercargill ben ik vlot in de Catlins geraakt: een mooie kusstreek met nog redelijk wat bebost gebied maar toch vooral schapenweiden. Op de eerste plek die ik bezocht al een vreemd dier gezien op het strand, een zeeolifant... Dan in Curea Bay pootje gebaad met spelende dolfijnenen in het water (te koud voor mij om te zwemmen, mijn voeten stonden nu al bloedrood van de koude door het waden). En pinguins gezien, de zeldzame `yellow eyed pinguin`. Daarna naar een mooie waterval en nog eens naar de zee, naar Nugget Point waar het vol zat van de zeeleeuwen en zeehonden. Verder noordwaarts naar de stad Dunedin, gelegen aansluitend bij een schiereiland. Daar gewandeld en opnieuw pinguin en zeehonden gezien en ook albatrossen zien vliegen met hun 3 m vleugellengte (de enige plaats waar ze nesten niet op een eiland ver weg in de zee). Van daaruit nog een keer naar de bergen en wat voor bergen: Mount Cook National Park, hoogste berg van Nieuw-Zeeland. De rit er naar toe (al 60 km zonder enige bewoning en een enorm meer omringd door bergen) was buitengewoon. De volgende dag 14 uur gewandeld, want ik wou zo hoog mogelijk. Drie uur tot aan het eind van de gewone track tot aan de Muelerberghut en dan nog 5 uur verder, twee pieken (laatste net niet wegens een gletsjer in de weg, net ongeveer aan de top) en dus gestopt tot aan de grens van de gletsjer. Dan nog de terugweg, 6 uur van 2200 m hoogte terug naar de camping op `slechts` 700 m hoogte. De volgende dag nog snel een wandelingetje tot aan een van de grotere gletsjers, die spijtig genoeg in razendtempo afbreken en met veel geroffel dit duidelijk maken. De foto`s (vroeger en nu) en cijfers zijn beangstigend. De opwarming van onze planeet en dus het afsmelten van die gletsjers gaat steeds sneller (ja ik weet dat het een koude winter was daar in het Belgenland...). Gisteren nog opnieuw een grote sprong noordwaarts, want ben met een lift direct van mount Cook tot in Christchurch geraakt (iets meer dan 200 km). Was wat zoeken hoe die stad die in 2011 door een zware aardbeving was getroffen in elkaar zat, maar vandaag op mijn rustdag toch een leuke wandeling in de heuvels gedaan. Maar voor mij blijft toch gelden, hoe hoger hoe beter ik me voel in mijn vel. Maar het echte ijsklimmen laat ik toch over aan de anderen (machtige beelden in het infocentrum Mount Cook, maar ook een lijstje met gesneuvelden...). Morgen nog langs de kust verder naar het noorden.

1. Karen:
    3 maart 2018
    Daarnet op mijn gemakje door je verhalen en foto's gegaan en vastgesteld dat je al heel wat op je pad tegenkwam in de voorbije weken.. Mooie foto's, prachtige landschappen waarvan wij (vanuit de living, met uitzicht op een smeltend sneeuwtapijtje) ook kunnen meegenieten, al is het maar voor eventjes.
    Geniet van je verdere bestemmingen!!!
    Karen,
    en natuurlijk vele groeten van Manu en Nona!
  2. Karin:
    3 maart 2018
    Hallo Edwin
    Spijtig dat het water te koud was om te zwemmen, hé, maar blijkbaar toch veel moois gezien ... Zee-olifanten, -leeuwen, -honden, pinguïns, spelende dolfijnen en Albatrossen! En nog enkele mooie andere wandelingen en indrukken! Whaw ... Het gaat blijkbaar vooruit! Verstandig dat je je niet aan halsbrekende beklimmingen waagt, want inderdaad ... Het is de bedoeling dat je wel heelhuids terug komt, hé! Geniet maar van de Nieuw-Zeelandse landschappen en indrukken, want momenteel valt hier niet veel te missen (wit-grijze dag) ... Groetjes Karin
  3. Annelies en Thijs:
    4 maart 2018
    Dag papa,
    We zijn bij Lore geweest voor haar verjaardag, het was heel erg leuk! We hebben al veel naampjes aangeduid van steden en zo op je kaart, we volgen je weg. De hoogste berg die in Nieuw-Zeeland is, is 2795m. Mijn plantjes zijn al veel groter geworden. Ik ga nu naar mijn bed, slaap wel! Euh, nee, goeie morgen! :)
    Thijs en Annelies xX
  4. Caroline:
    5 maart 2018
    Dag wereldreiziger Edwin, heel tof om uw verhalen te lezen en foto's te bekijken! 't Ziet er daar bijzonder aantrekkelijk uit! Geniet verder van de vrijheid, schoonheid, rust, ...! Zonnige groet uit Gent! Caroline
  5. Karin:
    6 maart 2018
    Gisteren trokken de kraanvogels al toeterend over België en kondigden zo de komende lente aan. De door de kou gevelde paaslelies hebben zich herpakt! We kijken uit naar je foto's ...