Routeburn volbracht

18 februari 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vanuit Queenstown na me te hebben bevoorraad, richting Routeburn, waar ik een driedaagse `Great Walk` trektocht heb gereserveerd. Op `t gemak tot aan de laatste camping voor de track geraakt en eigenlijk een dag te vroeg. Met nog te overbruggen afstanden van meer dan 50 km kan ik moeilijk een lift weigeren, want als ik dan eens niet wordt meegenomen (kan altijd), dan zou ik te laat starten aan die gereserveerde trektochten. Maar eens een dagje nietsen kan zeker geen kwaad, een kleine wandeling naar een meertje. Ook de volgende (eerste trektochtdag) was eigenlijk niet te ver, dus zeer langzaam genietend van elk plekje (watervallen, mooie bossen) en dan toch al om 14h30 aangekomen. Dan maar nog een `zijwandeling van enkele uurtjes`. Dit was een prachtige zonnige dag (maar ik zat dus nog niet hoog in de bergen). Op de 2de wandeldag was regen aangekondigd en de beroemde vergezichten zou ik dus misschien missen, maar ben daarom zeer vroeg opgestaan. Helaas om 9h30 en net aan het hoogste punt aangekomen, begon het te gieten. Gelukkig was er een shelter, want iedereen die na mij aankwam was verzopen. Gezien het `slechts` 4 uur verder wandelen was tot volgende kampeerplek heb ik er gewacht en wachten heeft beloond. Na 4 uur redeljk opgeklaard, dus heb nog moois gezien van uitzicht. Alle anderen waren te ongeduldig of onderkoeld en wilden dus zo snel mogelijk naar beneden. Ik heb dus toch niettegenstaande het redelijk (alles is relatief : ) lang wachten een zeer mooie dag gehad. Mooie vergezichten en net voor de kampeerplek weer een magisch mooi bos door tot aan misschien wel een van de mooiste bergmeertjes die ik al heb gezien (en het was dan nog niet eens volle zonneschijn). De derde en laatste wandeldag dan wel in de regen vanaf 9h30 en zo vanaf dan heeft het in totaal 25 uur onophoudelijk geregend (zo tussen een goeie bui en gieten). Maar eens beneden aan de weg besloot ik toch om in plaats van naar het stadje Te Anau te gaan, toch nog eerst Milford Sound te bekijken. Wat ik richting deze fjort heb gezien was ongelooflijk magistraal. Honderden watervallen storten vanuit de top van de steile door gletchers uitgesleten wanden 100 m naar beneden. Dit was fantastisch om te zien (kan je niet met een foto of filmpje vatten). Dan heb ik gelukkig nog een lift teruggekregen tot eerste camping richting Te Anau, want de regen hield dus niet op en op de camping was er een shelter waar ik mijn tentje al onder kon opzetten met slaapzak in (zodat die niet nat werden) als voorbereiding op een volledige regennacht. De regenvest en -broek, mijn wandelschoenen en het tentje houden het goed, dus eigenlijk viel het wel mee. Nu twee nachten in een backpacker, maar nog steeds in tentje (want ook hier alle plaatsen volgeboekt). Maar dus na kleine week weer een warme douche en een supermarkt die er moeten voor zorgen dat ik morgen weer volledig tip-top de volgende Great Walk, de 4-daagse Kepler-Track kan aanvatten. Het weer zou meevallen en er zitten kiwi`s, dus hoop doet leven om er toch eentje te zien (deze nachtactieve vogel horen zou ook al leuk zijn...)

1. Annelies en Thijs:
    Dag papa,
    't Zijn weer mooie foto's! Ik kijk heel erg veel uit naar het skypen vanavond! Tot straks,
    Thijs (en Annelies)
  2. Marion:
    18 februari 2018
    Schitterende foto's en was het niet dat ik geen zin heb in zoveel regen, ik wandelde met je mee. Wel ja, voor een uurtje, een mens moet zijn grenzen kennen. En dan nog alleen maar als jij ook mijn rugzak draagt!
    Geniet van je reis, ik volg met interesse.
  3. Karin:
    Hallo Edwin,
    Je hebt al enkele mooie, maar ook toch soms wel zware dagen achter de rug, zo te horen. Het is goed dat je je toch af en toe eens kunt opwarmen aan een douche en goed warm en droog slapen, is toch wel heel belangrijk, denk ik ...
    Ik wens je een prachtige wandelvierdaagse, met mooie vergezichten, idyllische kampplaatsen en een goede nachtrust, eventueel een beetje verstoord door één of andere lawaaierige kiwi (dat moet je er voor over hebben, hé! (hahaha)) ... Misschien moet hij je wakker maken 's morgens vroeg ... dan kan je misschien nog een glimpje opvangen van de rustverstoorder? hahaha ... Allez, voorzichtig en genieten, hé!!!