Sydney en al veel natuur in Australie

3 april 2018 - Port Stephens, Australië

Hoi,

Ik heb jullie een beetje verwaarloosd, maar eens Australie binnen was mijn hotmail geblokkeerd, werkte mijn gsm niet meer, dus in Sydney had ik de eerste dagen veel pc-werk gehad om dit allemaal goed te krijgen en dan had ik geen zin meer om nog meer achter een scherm te zitten, want... hier zijn prachtige stranden, zon (alhoewel in Sydney ook regen gehad) en veel natuurparken die soms zeer wild en ontoegankelijk zijn, tenzij je de moeite wil doen om te stappen en eens enkele dagen geen douche te nemen...
Sydney was dus een beetje beu in het begin, maar eigenlijk is het wel een ongelooflijke stad. Ik ben er 4 dagen gebleven, maar dan kriebelde het toch om eindelijk die Australische natuur te ontdekken. Ben even naar het zuiden gegaan (25 km), naar het Royal National Park en daar een eerste keer in de `bush` geslapen. De volgende ochtend nog tweetal uurtjes in een net aangrenzend nationaal park. En dan het echte werk: Blue Mountains National Park (1 dagje zoals de normale toerist, de uitzichten van boven de canyons bekeken, allez ben toch ook naar beneden geweest - 800 treden volgens de boekjes - voor een 5 uur durende wandeling uiteindelijk), dan een dagtrektocht naar Ruined Castle en Mount Solitary (dat was echt de moeite en de eerste kangoeroe gezien) en dan echt vertrokken voor twee dagen in de canyon met mijn tentje, daarna direct gevolgd door Wollemi NP (waar een vroege ochtendwandeling is uitgelopen tot een 9 uur durende wandeling met afdaling tot in een canyon met wat onvoorzien klimwerk) en dan direct doorgereisd naar Yengo NP (waar eigenlijk maar enkele wegen/paden zijn en ik slechts aan de grens van het park heb wild gekampeerd). Daarna gelukkig snel met het liften (want was Pasen toen ik na 4 dagen uit de bossen verscheen) tot in Newcasle geraakt (zelfs lift met een bmw open dak, dus zo slecht moet ik er niet uit hebben gezien en geroken... `t was misschien gelukkig een open dak ; ) En gezien op Paasmaandag toch alles gesloten was en ik in de ochtend mijn 10 km heb gelopen en daarmee alles had gezien wat ik wilde zien in deze stad, doorgereisd naar de zandduinen van het Worimi Conservation Land en vandaag een wandeling doorheen het Tomaree NP. Dus 7 parken in net geen 2 weken was al de moeite. Elke dag kangoeroe`s gehoord (toch al een paar gezien en een keer kunnen fotograferen). `t Is eens iets anders om te horen in de nacht, kangoeroe`s die jumpen op enkele tientallen (hoop ik toch) meters van mijn bivouac-tentje. Overigens na al een klein naaioplapwerkje, nu ook tentpole gebroken. En daar ben je dan aan het `tapen` in het donker midden het bos met mieren, spinnen en slangen om je heen. Was benieuwd naar de slangen en ja, heb toch al minstens drie verschillende soorten gezien... Slaap nu in de tent op een backpackerplaats waar ze ook zieke dieren opvangen, dus echt wel tof: ze hebben er twee kangoeroe`s en vele papegaaien. Maar deze overnachtingsplaats zelf ligt ook op de grens van het Tomaree nationaal park, dus zit er buiten de kooitjes ook vol dieren: eindelijk mijn eerste possum gezien (het zo gehate diertje in Nieuw-Zeeland, maar eigenlijk een lief onschuldig ietswat simpil beestje dier er ook niet kon aan doen dat een Australier het heeft meegebracht naar Nieuw-Zeeland en daar alle eitjes en bloemen oppeuzelde die het nooit eerder had gezien), maar ok de bijhorende  spinnen, muggen en mieren....

Morgen trek ik verder naar Myall Lakes NP, dus meer zee, bossen, meren en hopelijk leuke dieren.