Liftgeluk en prachtige natuurlandschappen

9 februari 2018 - Saint Arnaud, Nieuw-Zeeland

Eindelijk wat tijd voor een update tijdens een leuke rustdag. Vandaag opnieuw mijn 10 km gelopen, langs het strand en gezien de zee zo aanlokkelijk leek, ben ik er maar ingesprongen (ik had uiteraard geen zwembroek bij bij het lopen...). Maar hier zijn dus niet te veel mensen, ben in Greymouth en dat is een grote stad met ... 10 000  bewoners en dan nog zeer verspreid. Het stadje zelf telt eigenlijk maar een paar blokken met straten. En er zijn supermarkten, dus na 11 dagen uit de bewoonde wereld was het eten kopen geblazen die ik dus een tijdje niet heb gezien (pate, Engelse drop, fruit, aubergine voor straks bij een goeie steak, klaar te maken in de backpacker). Daarnet nog een leuke fietstocht en straks nog wat kajakken en vanavond probeer ik pinguins te spotten (die hier zijn nachtdieren, dus opnieuw een avondwandeling). Kiwi`s heb ik eergisterenavond niet gehoord of gezien, maar gisteren tijdens een dagwandeling in het Arthurs Pass Nationaal Park waar ik dus net van terug ben, wel kea (grote parkietachtige waarvan er slechts 5000 over zijn). Een mooie wandeling tot boven de bomengrens (1800 m) en waar ik mijn eerste gletscher heb gezien. Wat de vogels hier betreft: alle inheemse vogels zijn hier eigenlijk  sterk bedreigd door de hermelijn, wezel, possums, ... die snel na de ontdekking van Nieuw-Zeeland door de eerste kolonisten zijn meegebracht en al die vogeltjes (veelal landbroeders, want ze hadden geen natuurlijke vijanden) en/of hun eieren oppeuzelen. Nu worden hier massaal in de reservaten vallen uitgezet om dus de predatoren te vangen, beesten die dus bij ons beschermd zijn... Er worden zelfs door helikopters gifkorrels (van biologische oorsprong en afbreekbaar) uitgestrooid (maar die kooreltjes zijn dus wel gifig voor zoogdieren, en dit zijn wij ook...) Er si hier dus veel natuur, echt veel natuur. Vorige keer was ik geeindigd net voor mijn berguitstap in Nelson Lakes NP. Dit was onwaarschijnlijk mooi, misschien iets mooier dan de Alpen (Alpen zijn dus ook mooi en minder ver weg : ) maar hier heb je in verre omgeving niets dan bossen en bergen. Na die fantastische tweedaagse wandeling (met vrij kamperen, foto waar ik sliep) die avond dan terugslapen  in St Arnoud dacht ik eerst, maar waarom al niet liften naar eerstvolgende afslag en jawel op 8 minuten voor ik zou stoppen met liften nog om 19h22 meegenomen door een Franse hippie (of dat wil ze toch zijn). Nog doorgereden tot onze wegen zouden splitsen en daar naast haar auto geslapen in een zijwegeltje naast de weg... En de goeie liften volgden elkaar op: een gouddelver (de man achter het stuur van een grote graafmachine, dus hier graven ze nog naar goud en worden er soms rijk van), daarna (toeval bestaat dus niet zegt men) de baas van die man (die dus rijk is) en dan drie gasten uit New-York in een mobilehome  (en niet die die hier zoveel rondrijden vol met toeristen, maar zo`n leuk oud klein ding). Dan was ik dus opnieuw in het Nationaal Park waar ik wou zijn: Paparoa NP, waar ik de volgende dag een 8-tal uur heb gewandeld door tropisch bos, rivier overgestoken tot net boven de poep (een plaats die de steekvliegjes ook een keer hebben gevonden, een plaats zonder insektenrepelent aan dus) en dan eventjes door heel dens regenwoud (maar toen moest ik keren). De volgende dag moest ik zelfs geen duim uitsteken, want de camping buren moesten ook eindje mijn weg op. Na wat wandelen na dat ze me hadden afgezet in een ruk naar Arthus Pass (waar hierboven dus al de uitleg). Gisteren nog terug afgedaald tot Greymouth en morgen heb ik een bus geboekt om zuidelijker te trekken zonder risico van niet meegenomen te worden (alhoewel risico), want binnen enkele dagen start mijn tweede `great walk`. Na wat ik nu al gezien heb in de bergen, belooft dit.,

1. Mieke Valcke:
    9 februari 2018
    Dag Edwin, indrukwekkend. Hoe verwerk je zo veel natuur op je eentje ... faut le faire. Maar niet alleen geweldige natuur, ook bijzondere ontmoetingen.
    Geniet met volle teugen (en daar horen ook wat ontberingen bij, onvermijdelijk). Warme groeten uit een koud Gent, Mieke
  2. Karin:
    9 februari 2018
    Hallo Edwin ... Leuk om terug iets van jou te horen! Begon me al een beetje ongerust te maken .. Je geniet duidelijk met volle teugen van de natuur, hé! Zoals je het vertelt, is het alsof we er ook een beetje zijn.
    Inderdaad prachtige foto's ... Zo'n stukje zee zou ik ook wel eens willen zien! Dus nu meer landinwaarts? Hier kwamen de paaslelies al in bloei in het begin van de week, maar deze werden vandaag door sneeuw bedekt ... Was hier afwisselend zonnig en bewolkt, maar vandaag toch overwegend grijze sneeuwlucht ... En wij maar werken!!! (hahaha) ... maar de krokusvakantie begint en brengt toch wat ontspanning voor velen. Vele groeten uit het verre Vlaanderen! Zeg, misschien moet je je ook eens door iemand laten fotograferen? Nog veel plezier en geluk op je tocht, hé! en doe de groeten aan hippie's en gouddelverrs van ons (hahaha) ....
  3. Annelies en Thijs:
    Dag papa,
    Ik zou graag ook al die riviertjes willen zien en die foto van dat strand vond ik ook wel speciaal. En heb je al een beetje goud gevonden? En die waterval was ook wel heel erg groot. En waren die bloemen zeldzaam?
    Ah ja, we waren je al steeds iets vergeten zeggen! Vorige week zaterdag vonden we je verstopte briefje en het was wel leuk! Ik had niet verwacht dat jij dat ging doen. Groetjes aan Kangoeroe!
    Heb je ook foto's van Kangoeroe met de knuffels van die kinderen van je collega?
    Geniet nog van je reis en veel plezier.
    Weeral evenveel kusjes net als het aantal graden dat het daar is.
    Thijs x en Annelies X