Zeilen van Airly Beach naar Cairns

7 juni 2018 - Cairns, Australië

En wij weg voor de tweede etappe...
Eerste dag was een rustige korte zeildag tot Cape Gloucester waar er blijkbaar een resort is en er cocktails worden gedronken... Tweede dag ook rustig zeilweer maar iets verder 40 nautical miles NM (= x1,6 km en dus ongeveer de Belgische kust) tot aan Cape Upstart waar de collega`s natuurvrienden blijkbaar de bossen in de fik hebben gestoken voor natuurbeheer... jaja en de visualiteit dus ongeveer enkele teintallen meters was (daarom heb je dus gps voor). Net die nacht een ankerverplaatsing en dus in de dikke mist in `t donker een tweede keer ankeren. `Always expect the unexpected` is het moto van de booteigenaar. Dus wij uitgerookt de volgende morgen al vroeg weg voor een zeer lange tocht (60NM) en gezien weinig wind op motor en zeil gevaren tot aan Magnetic Island, een volgend natuurhoogtepunt. En dit eiland voldeed aan de verwachtingen: mijn tweede koala gezien, mijn eerste rock-wallabie (de kleine versie en veel schattiger dan een kangoeroe) en goed gesnorkel. Dan naar een volgend pareltje: Orpheus Island, waar ik even aan wal ben gekropen tijdens mijn snorkelmoment. De boot lag op 20 m van prachtig `fringing reef` (koraalvorming plakkend aan grens eiland). Ik ben dan ook drie keer in het water geweest om dit te bezien. En het hield niet op, vervolgens Dunk Island met tropisch bos, leuke strandjes en wat snorkelen. Daarna Garden Island, een klein leuk eilandje waar achter je kan verschuilen tijdens de nacht. Vervolgens een schuilbeurt in de monding van een rivier (Mouriljan Harbour), met al dat natuurpracht van de vorige dagen een beetje een verloren dag, maar in een dag verder tot het paradijslijke Fitzroy island was net iets te ver. Dit was dus het eiland van gisteren met opnieuw fantastisch snorkelen en ook hier drie keer in het water geweest. Ik kan ze jullie niet allemaal laten zien, die mooie gekleurde vissen, maar als je weet dat er 1000 soorten rondzwemmen. Hier drie nachten in de haven en dan nog verder voor een laatste zeiltocht tot Cooktown.